پروتز و ایمپلنت, مقالات عمومی دندان پزشکی

مراقبت های قبل و بعد از جراحی ایمپلنت دندان

افراد زیادی در طول سال از جراحی ایمپلنت دندان به عنوان بهترین راهکار جایگزینی دندان از دست رفته استفاده می‌کنند و اغلب آنها ایمپلنت را تا آخر عمر همراه خود دارند. اما در طرف مقابل کسانی هستند که در مراقبت از ایمپلنت‌های دندانی کوتاهی می‌کنند و مشکلاتی برای خود و بعضاً برای متخصص جراحی لثه به وجود می‌آورد. تحقیقات نشان داده که شانس موفقیت ایمپلنت‌ها در حدود ۹۵ درصد است که ۵ درصد باقی مانده به احتمالات پزشکی و همچنین کوتاهی فرد بستگی دارد.

بنابراین به عنوان یک متخصص جراحی ایمپلنت دندان وظیفه خود می دانیم که در مورد نکات مثبت و منفی این گزینه درمانی صحبت کنیم تا شما به عنوان بیمار بتوانید مسیر بهتری را تجربه کنید.

کلیاتی در مورد جراحی ایمپلنت دندان

جراحی ایمپلنت دندان بهترین گزینه درمانی برای بازگرداندن عملکرد طبیعی دندان‌ها و همچنین جایگزینی دندان‌های از دست رفته است. در واقع در گذشته، پیشرفت علم نشان داده که موارد مختلفی ممکن است روند کاشت ایمپلنت‌های دندانی را تحت تأثیر قرار دهد. به همین دلیل به مرور زمان ایمپلنت های استفاده شده تغییر یافته و ما با گزینه‌های مناسب‌تری مواجه هستیم. به همین دلیل استفاده از این روش‌ها می‌تواند شانس موفقیت ایمپلنت‌های دندانی را افزایش دهد.

با این وجود مراقبت از محل جراحی ایمپلنت دندان و آماده‌سازی‌های قبل و بعد از فرآیند جراحی می‌تواند تأثیر مستقیم روی شانس موفقیت آن داشته باشد. متاسفانه بسیاری از بیماران روند اشتباه خود را در مورد رعایت بهداشت دهان و دندان بعد از قرار گرفتن ایمپلنت‌های دندانی ترک نکرده و نسبت به این موضوع بی تفاوت هستند. این در حالی است که توجه به این نکات می‌تواند به شدت روند درمان آنها را بهبود ببخشد و شانس استفاده از این گزینه درمانی را برای بلند مدت در اختیار آنها قرار دهد. به همین دلیل معمولاً متخصصین دستورالعمل‌هایی در اختیار بیماران قرار می‌دهند که شامل موارد زیر می‌شوند:

دو بار در روز ایمپلنت‌های دندانی را تمیز کنید

اولین مشاوره که در مورد جراحی ایمپلنت دندان می‌توانیم به شما داشته باشیم این است که هیچ وقت ایمپلنت ها را مانند دندان‌های مصنوعی در نظر نگیرید. اگر به فکر استفاده بلند مدت از آنها هستید، با آنها همانند دندانهای طبیعی رفتار کنید و حداقل ۲ بار در روز آنها را تمیز کنید. این همان روشی است که از شما برای تمیز کردن دندان‌های طبیعی هم انتظار می‌رود. شما باید به خاطر داشته باشید که ایمپلنت‌های دندانی همانند دندانهای طبیعی هستند که به جای دندان از دست رفته شما کاشته شده‌اند و به همین دلیل باید به شکل بهتر و مناسب‌تر از آنها مراقبت کنید.

 

قبل و بعد از جراحی ایمپلنت

قبل و بعد از جراحی ایمپلنت

 

 مسواک زدن به طور مرتب و با مسواک مناسب

ایمپلنت دندان نیاز به مراقبت کامل دارد. شما باید محل جراحی ایمپلنت دندان را به طور منظم و دائم تمیز کنید و همانطور که در بند قبلی گفتیم این کار را باید دو بار در روز انجام دهید. ممکن است قبل از خروج از مطب، متخصص تکنیک‌های مسواک زدن صحیح را به شما آموزش دهد تا به شکل مناسب دندان‌های خود را تمیز کنید. همچنین باید این نکته را هم به خاطر داشته باشید که از یک مسواک نرم استفاده کنید تا ایمپلنت را کمتر تحت تأثیر قرار دهید. استفاده از مسواک نرم بعد از جراحی ایمپلنت دندان به شما کمک می‌کند که حد فاصل بین و پشت دندان‌ها را به خوبی تمیز کنید و مواد غذایی در آن باقی نگذارید.

از نخ دندان و محلول دهانشویه استفاده کنید

استفاده از ابزارهای مخصوص برای شستن بخش‌های خاص دندان‌ها و همچنین استفاده از نخ دندان در مورد بیمارانی که اخیراً ایمپلنت دندان را کاشته‌اند بسیار مهم است. این موضوع به این دلیل اهمیت دارد که نخ دندان کمک می‌کند که مواد غذایی و باکتری‌های باقیمانده در فضای بین دندانها و در نقاط کور دهان به خوبی تمیز شود و احتمال رشد آنها کاهش یابد. در هر صورت ممکن است این باقی مانده‌ها به مرور زمان به محل مناسبی برای رشد باکتری‌ها تبدیل شوند و در نتیجه احتمال بیماری لثه را افزایش دهند. پس تا حد امکان بعد از مسواک زدن از نخ دندان هم استفاده کنید.

یکی از مواردی که بعد از جراحی ایمپلنت دندان به شما گفته می‌شود، استفاده از محلول دهانشویه برای از بین بردن باکتری‌های رشد کرده در داخل دهان شماست. از بین بردن باکتری‌های دهان یک وظیفه ضروری و حیاتی برای شماست. شما ممکن است از این جهت پیشنهادهایی از طرف دندانپزشک خود دریافت کنید که باید به آنها احترام بگذارید. درصد بالایی از متخصصین دندان پزشکی استفاده از دهانشویه کلرهگزیدین را به شما پیشنهاد می‌دهند. این محلول دهانشویه به‌خوبی می‌تواند باکتری‌های دهان شما را از بین ببرد و در نتیجه دهان و لثه شما را از رشد باکتری‌ها مصون نگه می‌دارد.

 

قبل و بعد از جراحی ایمپلنت

قبل و بعد از جراحی ایمپلنت

 

مراجعه به دندانپزشک دوبار در هر سال

 این بخش مهم و اصلی مراقبت شما از فرایند جراحی ایمپلنت دندان است که می‌تواند بهترین مراقبت را برای آنها به ارمغان بیاورد. شما باید به صورت طبیعی دندان‌های خود را تحت نظر دندانپزشک قرار دهید و حداقل باید این کار دو بار در سال تکرار شود. این کار بعد از کاشت ایمپلنت دندان اهمیت بیشتری هم پیدا می‌کند. در حقیقت مراجعه مداوم شما به مطب دندانپزشکی و کنترل وضعیت دندان‌ها این شانس را به شما می‌دهد که مشکلات احتمالی آنها را از بین ببرید و از بروز مشکلات بزرگتر مانند عفونت ایمپلنت دندان جلوگیری کنید.

سفید کردن و درخشان کردن ایمپلنت دندان

راهکارهای مختلفی وجود دارد که شما می‌توانید به حفظ حالت طبیعی خود کمک کنید. برخی از این مواد به شکلی هستند که شما باید از آنها دوری کنید. این مواد شامل دخانیات و سیگار، چای و قهوه، تنباکو و برخی مواد رنگی دیگر هستند که مستقیماً ایمپلنت‌ها را رنگی می‌کنند. علاوه بر این که باید مطمئن شوید که حداقل دو بار در طول روز ایمپلنت دندانی خود را می‌شویید، بعد از مصرف کردن مواد غذایی فوق یا دخانیات هم حتماً از مسواک و نخ دندان استفاده کنید تا دندان‌های شما سفید و براق بمانند. همچنین راهکارهای دیگری برای سفید کردن دندان‌ها و تمیز کردن آنها وجود دارد که همه آنها را باید با مشورت متخصص دندانپزشک انجام دهید تا مطمئن شوید که ایمپلنت دندان شما در شرایط سالم و استاندارد نگهداری می‌شود.

اگر به موارد ذکر شده در این مطلب توجه کنید، راهکارهای مراقبت از دندان‌ها و ایمپلنت‌ها بعد از جراحی ایمپلنت دندان بسیار ساده هستند. در حقیقت همان کارهایی که شما برای مراقبت از دندانهای طبیعی خود انجام می‌دهید، در مورد ایمپلنت‌های دندان هم باید انجام دهید تا هم از سلامت بلندمدت آنها مطمئن شوید و هم کارآمدی طبیعی آنها حفظ شود. در ضمن دستورالعمل‌هایی که متخصص برای مراقبت از ایمپلنت‌ها در اختیار شما قرار می‌دهد را رعایت کنید تا در نگهداری از آنها دچار مشکل نشوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *