پروتز و ایمپلنت, مقالات عمومی دندان پزشکی

مراقبت های بعد از کاشت ایمپلنت دندان

معمولا بیماران از لحظات پس از کاشت ایمپلنت دندان نگرانی زیادی دارند و می ترسند که قرار است چه لحظاتی در انتظار آنها باشد. برخی از آنها ترس از درد و برخی نیز ترس از خونریزی را بهانه می کنند. اما اگر دوست دارید بدانید که دقیقا در لحظات پس از کاشت ایمپلنت دندان چه اتفاقاتی برای شما رخ می دهد در این مطلب با ما همراه باشید.

دو ساعت پس از کاشت ایمپلنت دندان

در دو ساعت اولیه پس از کاشت ایمپلنت دندان شما می توانید از نوشیدنی های ملایم و نسبتاً خنک استفاده کنید که از آسیب به گاز قرار داده شده بر روی محل جراحی مطمئن باشید.
در واقع این پانسمان برای یک ساعت اول هیچ تغییری نباید داشته باشند، مگر اینکه خونریزی شدید باشد و مجبور به برداشتن آنها باشید.
بعد از یک ساعت می توانید این گازها را از دهان خارج کنید، اگر احساس کردید که خونریزی باقی مانده است، می توانید یک گاز جدید را جایگزین کنید و برای ۳۰ دقیقه در محل جراحی قرار دهید.
این روند را هر ۳۰ تا ۴۵ دقیقه ادامه دهید و سعی کنید از آب جوشیده و خنک شده برای مرطوب کردن گاز کمک بگیرید.

مراقبت در روز بعد از جراحی ایمپلنت

در روز اول پس از کاشت ایمپلنت دندان شما به هیچ وجه نباید منطقه جراحی را تحریک کنید.
اگر می خواهید دندان ها یا دهان خود را بشویید، شدت شستشو باید بسیار آرام باشد و هیچ جسم خارجی به آن نزدیک نکنید.
کشیدن سیگار و استعمال دخانیات باعث افزایش ناراحتی و همچنین افزایش احتمال عفونت در محل می‌شود.
بنابراین تا اتمام مرحله بهبودی به شدت از سیگار کشیدن اجتناب کنید.

بهداشت دهان

شما در هر شرایطی مهم است که دهان خود را تمیز نگه دارید.
دندان های خود را در شب عمل جراحی بشورید، اما محل های جراحی را به آرامی بشویید.
اگر شدت خونریزی از محل کاشت ایمپلنت کم باشد، بعد از گذشت ۲۴ ساعت پس از کاشت ایمپلنت دندان می توانید از آب نمک برای شستن آن استفاده کنید.
می توانید دو یا سه بار آب نمک را در دهان خود بچرخانید. این کار به طور ویژه بعد از هربار غذا خوردن باید انجام شود.

فعالیت پس از عمل

توصیه ما این است که یک روز پس از کاشت ایمپلنت دندان به استراحت در رختخواب بپردازید.
خم شدن، بلند کردن وزنه سنگین یا فعالیت شدید باعث افزایش خونریزی، تورم و درد میشود.
شما باید در یک محل آرام استراحت کنید و از وارد آوردن فشار ناگهانی بپرهیزید.

اگر نیاز دارید که به طور منظم ورزش کنید و نگران کالری بدن خود هستید، می توانید مایعات بیشتری مصرف کنید تا کالری‌های شما بسوزند.
به هر اندازه که ورزش برای شما اهمیت داشته باشد، انجام فعالیت بدنی پس از کاشت ایمپلنت دندان باعث خونریزی و تورم می شود و توصیه ما این است که ۳ تا ۴ روز پس از جراحی ورزش نکنید.

تولید بزاق همراه با خون

خونریزی پس از جراحی ایمپلنت دندان اتفاق می افتد و غالباً به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت ادامه دارد.
همراه با این خونریزی مقداری بزاق هم تولید می‌شود که طبیعتاً برای شما ناراحت کننده است.
اگر از این موضوع ناراحت هستید می توانید یک یا چند گاز استریل را در منطقه جراحی قرار دهید.
اگر هنوز هم تولید بزاق همراه با خون ادامه داشت، می توانید هر ۳۰ تا ۴۵ دقیقه پس از کاشت ایمپلنت دندان این عمل را تکرار کنید.

خونریزی مداوم

شدت خونریزی پس از کاشت ایمپلنت دندان هرگز نباید شدید باشد.
اگر چنین وضعیتی برای شما رخ داد، بهتر است که از گاز استریل به طور مرتب استفاده کنید تا محل خونریزی بهتر شود.
از طرف دیگر فعالیت بدنی خود را کم کنید و بیشتر در رختخواب بمانید.
حتی یک ساعت بعد از جراحی هم میتوانید از یک یا چند کیسه چای مرطوب به مدت ۳۰ دقیقه استفاده کنید که اسید موجود در برگ چای به لخته شدن خون کمک می‌کند.
اگر شدت خونریزی زیاد و غیرعادی بود با جراح خود تماس بگیرید

تورم در محل جراحی

تورم یک رخداد طبیعی پس از جراحی است و حداکثر ۲ تا ۳ روز پس از جراحی از بین میرود.
شما برای کنترل این پدیده می توانید از یک بسته سرد، کیسه یخ یا کمپرس آب سرد استفاده کنید.
معمولاً این روش تا ۲۴ ساعت پس از کاشت ایمپلنت دندان و به مدت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه می تواند تورم و درد شما را کنترل کند.
اگر هم متخصص کاشت ایمپلنت برای شما داروی خاصی تجویز کرده، حتما آن ها را با توجه به دستورالعمل پزشک استفاده کنید.

درد پس از کاشت ایمپلنت دندان

متأسفانه اغلب جراحی ها از جمله جراحی دهان با درد و ناراحتی همراه است.
شما به عنوان بیمار معمولاً داروهای تجویزی مختلفی برای کنترل درد در اختیار دارید.
اگر قبل از از بین رفتن بی حسی اولین قرص مسکن را مصرف کنید، شانس بالاتری برای کنترل ناراحتی و درد خود خواهید داشت.
بعضی از بیماران گزارش دادند که داروهای قوی تر کنترل درد ممکن است باعث تهوع و سرگیجه شود.
در این حالت ممکن است متخصصین استفاده از دارویی خاص را به شما پیشنهاد دهند.
داروهای ضد درد مانند استامینوفین کدیین یا ایبوپروفن گزینه های خوبی هستند.
معمولا بعد از هر بار درد شدید به بیمار توصیه می شود که فاصله های زمانی معین مصرف کند.

به یاد داشته باشید که شدیدترین درد ها معمولاً در عرض ۶ ساعت پس از بی حسی به وجود می آیند.
اگر احساس کردید که درد شما بسیار شدید است و داروی زیادی مصرف می کنید، حتماً با مطب دندانپزشک خود تماس بگیرید.
اگر احساس می کنید که روند درمان شما به تعطیلات آخر هفته می‌انجامد، از متخصص بخواهید که مقدار داروی بیشتری برای شما تجویز کند تا در ایام تعطیل دچار مشکل نشوید.

رژیم غذایی

بهتر است پس از جراحی ایمپلنت مایعات به مقدار زیاد مصرف شود.
توجه داشته باشید مایعاتی که میل می‌کنید حداقل تا 48 ساعت نباید مایعات گرم باشد و فقط مایعات سرد را در رژیم غذایی خود قرار دهید.
استفاده از هرگونه نوشیدنی گازدار به مدت حداقل 72 ساعت ممنوع است.
ممکن است برای شما سوال پیش بیاید  که بعد از ایمپلنت چه بخوریم؟
نوشیدنی‌هایی که در دوران پس از عمل جراحی ایمپلنت مجاز هستید به شرح زیر است:

1. همه نوع بستنی‌
  2. یخ در بهشت
  3. آب سرد
  4. آب میوه
  5. میلک شیک
  6. ماست
  7. شیر سرد
  8. دوغ سرد
  9. ژله
  10. انواع دسرهای نرم
  11. پوره سیب

پس از آنکه سری دندان‌های شما از بین رفت، می‌توانید از غذاهایی چون پنکیک، تخم مرغ،انواع آش و سوپ، پوره سیب زمینی میل کنید.
تاکید می‌کنیم 72 ساعت اول از نوشیدن و صرف مواد غذایی داغ جدا بپرهیزید.

تهوع و استفراغ

تهوع و استفراغ می تواند به عنوان نتیجه خون ریخته شده به معده، تبعات ناشی از بیهوشی یا بی‌حسی باشد.
حس تهوع و استفراغ معمولا طبیعی است.
اگر احساس کردید که تا مدت زمان زیادی پس از کاشت ایمپلنت دندان حالت تهوع و استفراغ شما پایدار بود، ممکن است ناشی از مصرف داروهای ضد درد باشد.
در این حالت بهتر است که آنها را با مشورت متخصص خود جایگزین کنید.

در این مطلب تلاش کردیم که تجربه یک روز پس از کاشت ایمپلنت دندان را به صورت واقعی به شما نشان دهیم.
ممکن است در برخی جزئیات شما تفاوت هایی را احساس کنید و این با توجه به نوع جراحی شما طبیعی است.
به همین دلیل اگر ابهامی دارید، توصیه می کنم که در بخش نظرات همین مطلب مطرح کنید یا به طور مستقیم با ما در ارتباط باشید.

مراقبت بعد از ایمپلنت دندان

کاشت ایمپلنت دندان مانند قرار دادن براکت ارتودنسی یا ریتینر ارتودنسی نیست.
یک فرآیند جراحی است که طبیعتاً مراقبت از ایمپلنت دندان پس از جراحی هم در اولویت قرار می‌گیرد.
در هر صورت شما با
جراحی سر و کار دارید که قرار است بخشی از لثه شما را برش دهد، استخوان فک شما را سوراخ کند و یک ایمپلنت در داخل آن کار بگذارد.
همه این مراحل تهاجمی هستند و طبیعتاً با زخم و خون همراه می‌شوند.

دقت و حساسیت ما در مراقبت از ایمپلنت دندان به طور مستقیم بر نتیجه کار تأثیر گذار است.

دستورالعمل مراقبت از ایمپلنت دندان برای هفته اول

باید در استفاده از ابزارهای نظافت دندان مانند مسواک حساسیت به خرج دهید.
مسواک، نخ دندان و شستشوی دهان با آب نمک موارد دیگری هستند که در مراقبت بعد از ایمپلنت دندان به شما کمک می‌کند.
یکی دیگر از مواردی که باید در نظر بگیرید، تغییر رژیم غذایی است. تا جایی که می‌توانید از غذاهای اسیدی استفاده نکنید و به سراغ غذاهای نرم و نوشیدنی‌های گرم بروید.

یکی از مراحلی که شما به هیچ وجه نمی‌توانید از آن چشم پوشی کنید، پیروی از دستورالعمل مراقبت از ایمپلنت دندان توصیه شده توسط متخصص است.
بعد از ایمپلنت دندان، حداقل هر ۶ ماه یک بار یا بیشتر به دندانپزشک مراجعه کنید.

نحوه پاک کردن ایمپلنت دندان در خانه

یکی از بخش‌های مهم مراقبت از ایمپلنت دندان تمیز کردن آنها همانند تمیز کردن دندانهای طبیعی است.
 مسواک زدن معمولی، استفاده از نخ دندان و حتی استفاده از دهانشویه غیر الکلی.
البته نباید این حقیقت را فراموش کنیم که این دندانها مصنوعی هستند و باید برخی موارد خاص در مورد آنها رعایت شود.
ذرات مواد غذایی و باکتری‌های ناشی از آنها ممکن است در ناحیه اطراف ایمپلنت گیر کنند.
این می‌تواند منجر به تشکیل پلاک شوند که اگر درمان نشود در نهایت منجر به عفونت ایمپلنت دندان می‌شود.

پس از کاشت ایمپلنت دندان

بطور کلی برای تمیز کردن و مراقبت از ایمپلنت دندان شما باید چند ابزار را در نظر بگیرید:

مسواک مناسب

شما می‌توانید برای مراقبت از ایمپلنت دندان از یک مسواک معمولی استفاده کنید.
اما برخی از بیماران نسبت به نوع مسواک حساسیت به خرج می‌دهند.

اینکه شما از یک مسواک دستی، الکتریکی یا هر مدل دیگری استفاده کنید تفاوت چشمگیری ایجاد نمی‌کند.
مهم‌ترین موضوع نحوه مسواک زدن و استفاده مناسب از آنهاست.

نخ دندان

انواع مختلفی از نخ دندان وجود دارد که هر کدام از آن‌ها می‌توانند گزینه‌های خوبی باشند.
بطور ویژه، دندانپزشکان به بیماران توصیه می‌کنند که برای مراقبت از ایمپلنت دندان از نخ دندان استفاده کنند.
البته ممکن است متخصص به شما توصیه کند که از یک نوع نخ دندان خاص استفاده کنید.
بنابراین حتماً سعی کنید که در این مورد با متخصص مشورت کنید و بهترین گزینه را انتخاب کنید.

استفاده از محلول دهانشویه

محلول‌های دهانشویه می‌توانند گزینه‌ای خوب برای کاهش تشکیل پلاک و از بین بردن التهاب احتمالی باشد.
البته نباید این نکته را هم فراموش کنید که روش‌های تخصصی برای تمیز کردن دندان‌ها وجود دارد.
شما این روش‌ها را می‌توانید به عنوان مکمل روش‌های مراقبت از ایمپلنت دندان در خانه به کار ببرید.

نتیجه گیری

قبل از اینکه زیر چاقوی جراحی بروید،تمامی لوازم مورد نیاز برای مراقبت از ایمپلنت دندان در منزل را خریداری کنید.
این لوازم شامل کیسه یخ، غذاهای نرم و گاز استریل می‌شوند. شما پس از جراحی نمی‌خواهید به فروشگاه بروید و به استراحت نیاز دارید.
البته شما به عنوان بیمار اگر در مورد هر کدام از این مسائل نگران هستید، از طریق شماره‌های درج شده در سایت با ما تماس بگیرید.