جراحی لثه و دندان, حذف عفونت لثه ای, مقالات عمومی دندان پزشکی

جلوگیری از تحلیل لثه

جلوگیری از تحلیل لثه می‌تواند به عنوان یکی از راهکارها برای بالا بردن طول عمر دندان و حتی بالا بردن کیفیت غذا خوردن و حرف زدن فرد باشد. متاسفانه کوتاهی ما در رعایت نکات بهداشتی دهان و دندان به مرور زمان باعث تشکیل جرم و پلاک بر سطح دندان‌ها شده که تأثیر خود را به صورت بیماری پریودنتال گذاشته و در نهایت منجر به عقب نشینی لثه یا تحلیل لثه می‌شود. این عقب نشینی به مرور زمان باعث نمایان شدن ریشه دندان‌ها شده که احتمال تأثیر باکتری‌ها بر آنها و افزایش حساسیت دندان بالا می‌رود.

 متخصصین جراحی فک و کاشت ایمپلنت اصرار زیادی به شیوه‌های مختلف جلوگیری از تحلیل لثه دارند. در حقیقت جلوگیری از این مشکل راه را برای انجام سایر شیوه‌های درمانی دندانپزشکی باز می‌گذارد. پس با ما همراه باشید تا این موضوع را به شکل بهتر و دقیق‌تر بررسی کنیم.

 چرا باید جلوگیری از تحلیل لثه در اولویت قرار گیرد؟

 در مطالب قبل به مسئله عقب نشینی لثه و پیامد آن برای دندان‌ها و سلامتی کلی فرد اشاره کردیم. اثر کوتاه مدت تحلیل لثه این است که دندان‌ها دچار حساسیت و خونریزی خفیف شده که در ابتدا آزاردهنده است. اما به مرور زمان این پدیده تبدیل به یک مشکل حاد و بزرگ می‌شود که سلامتی دندان‌ها را به شدت تهدید می‌کند و احتمال افتادن همه دندانها وجود دارد.

بیماری پریودنتال یا بیماری لثه شایع‌ترین و اصلی‌ترین مشکلی است که به هنگام تشکیل پلاک و تارتار بر روی دندان‌ها به وجود می‌آید. اگر این لایه به شکل حرفه‌ای برداشته نشود، در گام اول باعث افزایش حساسیت لثه‌ها و خونریزی آن‌ها می‌شود. طولانی‌تر شدن این موضوع احتمال تشکیل تارتار بسیار محکم را بالا می‌برد و در نتیجه در اثر بیماری‌های مختلف، لثه‌ها به سمت عقب حرکت کرده و از دندان‌ها دور می‌شوند. فاز اولیه این مشکل به عنوان پریودنتیت نامیده می‌شود و مشکل چندانی ایجاد نمی‌کند.

 در فاز دوم عفونت دندان شدت بیشتری گرفته و در نتیجه تأثیر خود را بر روی مینای دندان و دنتین آن می‌گذرد. دنتین به عنوان قسمت خمیری شکل دندان گفته می‌شود که هیچ گونه حفاظت خاصی ندارند و به شدت در برابر باکتریها ضعیف است. اگرچه بدن در برابر عوامل مختلف داخلی و خارجی سیستم ایمنی قوی دارد، اما در این مورد نمی‌تواند عکس العمل جدی نشان دهد و به مرور زمان باعث تخریب دندانها و از بین رفتن عصب دندان می‌شود. شدت گرفتن این پدیده در نهایت خود را به صورت عقب نشینی شدید لثه‌ها نشان می‌دهند که بسیار خطرناک است.

 

جلوگیری از تحلیل لثه

جلوگیری از تحلیل لثه

 

 جلوگیری از تحلیل لثه باعث می‌شود که سرعت فاصله گرفتن لثه‌ها از دندان‌ها کمتر بوده و حالت طبیعی آن‌ها حفظ شود. فردی که بتواند سلامت لثه خود را حفظ کند می‌تواند اطمینان داشته باشد که بافت لثه قسمت حساس دندان را به خوبی پوشش می‌دهد و در معرض بیماری یا در معرض سرما و گرما قرار نمی‌گیرد. پیشروی بیش از حد تحلیل لثه باعث سست شدن دندان‌ها و افتادن آن‌ها می‌شود. ضمن آنکه در نهایت ممکن است بافت استخوانی فک هم از بین بروند و شما برای کاشت ایمپلنت نیاز به کاشت استخوان پشتیبان داشته باشید.

از چه روش هایی برای جلوگیری از تحلیل لثه استفاده کنیم؟

 خوشبختانه راهکارهای جلوگیری از تحلیل لثه بسیار ساده هستند و اگر شما در همان فاز اولیه از آن‌ها استفاده کنید نیازی به هیچ روش درمانی خاصی ندارید و شانس شما برای حفظ کردن دندان‌های طبیعی خود بالاتر می‌رود. دندان قروچه و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان به شکل صحیح به عنوان عوامل اصلی ایجاد بیماری تحلیل لثه نقش دارند. پس راهکارهای پیشنهادی زیر به منظور کنترل این عوامل هستند:

 راهکار اول: استفاده از مسواک مرغوب و روش صحیح مسواک زدن

 شما در گام اول برای جلوگیری از تحلیل لثه باید روش استاندارد مسواک زدن را یاد بگیرید. مسواک زدن با شدت بالا نه تنها به تمیز شدن دندان‌ها کمک نمی‌کند، بلکه به مرور زمان باعث حرکت لثه‌ها به سمت عقب شده و ریشه دندان شما را نمایان می‌کند. در گام دوم شما باید از یک مسواک مناسب و نرم استفاده کنید که معمولاً توسط متخصصین جراحی فک پیشنهاد می‌شوند. در ضمن سعی کنید که هر دو یا سه ماه یکبار مسواک خود را تعویض کنید. استفاده بیش از حد از یک مسواک حتی در صورت سالم بودن بافت آن می‌تواند منجر به بیماری پریودنتال و کاهش لثه شما شود. در ضمن سعی کنید که مسواک را به آرامی بر روی دندان‌های خود حرکت دهید و از حرکت بالا و پایین  به شدت بپرهیزید.

 

 

جلوگیری از تحلیل لثه

جلوگیری از تحلیل لثه

 

استفاده از گارد شبانه یا درمان بیماری آپنه خواب

 برخی از افراد متاسفانه دچار بیماری آپنه خواب و دندان قروچه هستند که بهترین راهکار برای این افراد در جلوگیری از تحلیل لثه استفاده از گارد شبانه است. این گارد می‌تواند به عنوان یک راه حل ساده به درمان بیماریهای دهان و دندان شما کمک کند. البته توصیه اصلی به این افراد این است که بیماری خود را درمان کنند و دلیل اصلی مشکل را پیدا کنند. شما با درمان این مشکل می‌توانید کیفیت خواب خود را بالا ببرید و از عواملی مانند خروپف جلوگیری کنید.

از خوردن غذاها و نوشیدنی‌های اسیدی بپرهیزید

 مینای دندان به اسید مقاوم است، اما دنتین بخش ریشه دندان در مقابل اسید مقاومت چندانی ندارد و خوردن نوشیدنی‌های اسیدی می‌تواند به افراد مبتلا به تحلیل لثه لطمه بزند. دنتین دندان می‌تواند به طور چشمگیری در اثر تماس با نوشابه، لیموناد، آب پرتقال و سایر نوشیدنی‌های اسیدی لطمه ببیند. بنابراین حتی اگر به استفاده از این نوشیدنی‌ها علاقه دارید باید سعی کنید که حتماً در کنار آن از آب استفاده کنید تا تأثیر آن بر روی ریشه دندان شما کم باشد. جالب است بدانید که اروپایی‌ها به طور سنتی همراه با شراب از آب معدنی استفاده می‌کرده‌اند. برای جلوگیری از تحلیل لثه بهتر است خوردنی‌های اسیدی را برای زمانی بگذارید که حتماً از شستشوی دندان خود مطمئن هستید.

 درمان و پیشگیری از بیماری لثه

 بیماری لثه به عنوان یکی از عوامل اصلی تحلیل سریع لثه و غیرقابل برگشت آن است. بیماری لثه متاسفانه به دلیل عدم رعایت نکات بهداشت دهان و دندان به وجود می‌آید و شما برای جلوگیری از این مشکل کار سختی ندارید. با انتخاب روش مناسب برای مسواک زدن دندان‌ها، جلوگیری از استفاده از دخانیات، شستشوی دهان و دندان بعد از نوشیدن اسیدی، مسواک زدن هر روز دندان‌ها و کشیدن نخ دندان و درمان بیماری‌هایی مانند آپنه خواب و دندان قروچه به درمان بیماری لثه کمک می‌کند و شما می‌توانید از آن به عنوان راهکار جلوگیری از تحلیل لثه استفاده کنید.

مواد غذایی که به لثه‌های شما لطمه می‌زنند

برخی از مواد غذایی از لحاظ بهداشت و سلامت در سطح استاندارد قرار دارند و استفاده از آنها برای بدن ضروری است. اما در ساختار آنها از اسید یا قند بالا استفاده شده یا بافت مواد غذایی به شکلی است که به شدت به دندان می‌چسبند. خوردن این مواد غذائی باعث تشکیل یک لایه چسبنده بر روی دندان می‌شود که در وهله اول باعث بیماری پریودنتال و در گام بعدی منجر به تحلیل لثه می‌شود. پس شما باید سعی کنید از خوردن خوراکی‌هایی مانند پفک، ذرت بو داده، نوشیدنی‌های الکلی، نوشیدنی‌های انرژی زا، پاستا سفید، نان سفید و موارد مشابه آنها تا حد امکان خودداری کنید و بعد از مصرف آنها دندان‌ها و لثه‌های خود را به طور کامل تمیز کنید

مراجعه به دندانپزشک

 در حالت معمول و حتی فارغ از مسئله جلوگیری از تحلیل لثه و مشکلات احتمالی دندان‌ها، سعی کنید در طول سال دو بار به دندانپزشک مراجعه کنید و وضعیت دندان‌های خود را بررسی کنید. دندانپزشک ها و متخصصین از وضعیت دندان و فک شما اطلاعات کافی می‌گیرند و در صورتی که نیاز به روش درمانی خاصی داشته باشید، به شما پیشنهاد می‌دهند. حتی ممکن است مشکلات شما در ابتدا جزئی باشند و با یک ملاقات معمولی از بروز فاجعه جلوگیری کنید.

 در این مطلب راهکارهای ساده جلوگیری از تحلیل لثه را معرفی کردیم تا شما به چنین مشکلی مبتلا نشوید. اما اگر به شکل‌های مختلف درگیر عقب نشینی لثه خود هستید می‌توانید سؤالات خود را در قسمت نظرات همین مطلب بپرسید یا از طریق شماره سایت با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *