جراحی لثه و دندان, حذف عفونت لثه ای, مقالات عمومی دندان پزشکی

همه آنچه باید در مورد جراحی لثه یا جراحی پریودنتال بدانید

 جراحی لثه یا جراحی پریودنتال یکی از راهکارهای درمانی برای برخی بیماری‌ها و شرایط ویژه لثه است که در آن لثه فرد تحت درمان به شیوه جراحی و کاشت بافت قرار می‌گیرد. در این شیوه درمانی سعی می‌کنند که بیماری لثه یا هر گونه آسیب لثه مانند تحلیل لثه کنترل شود و در جریان آن امکان بازسازی استخوان فک و همچنین کاهش فاصله بین دندان‌ها صورت گیرد. گاهی این جراحی به منظور کنترل باکتریها و عفونت‌ها در داخل لثه صورت می‌گیرد و به همین دلیل سطح جراحی در افراد مختلف با یکدیگر متفاوت است.

 پس اگر یک دندان پزشک، جراحی لثه یا جراحی پریودنتال را برای شما تجویز کرده است با ما همراه باشید تا در این مقاله به بررسی کامل آن بپردازیم.

 جراحی لثه برای درمان چه مشکلاتی است؟

 به طور کلی جراحی‌لثه یا جراحی پریودنتال برای بسیاری از بیماری‌ها از جمله التهاب لثه، بیماری لثه، تحلیل لثه و موارد مشابه به کار برده می‌شود. بیماری‌های لثه مانند ژنژیویت و پریودنتیت از جمله مواردی هستند که ممکن است نیاز به روش درمان جراحی داشته باشند. ژنژیویت یک نوع بیماری خفیف لثه است که باعث ایجاد قرمزی، تورم و خونریزی در لثه می‌شود. این بیماری معمولاً به علت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و همچنین تشکیل پلاک و تارتار به وجود می‌آید که در صورت پیشرفت نیاز به درمان جراحی دارد.

 پریودنتیت یک نوع شدیدتر از بیماریهای لثه است که به عنوان گام بعدی بیماری شناخته می‌شود و باعث عفونت در لثه و استخوان فک شده و به مرور زمان بافت آنها را از بین می‌برد. در طی این روند التهابی، به مرور زمان دندان‌ها از استخوان فک جدا می‌شوند که در نهایت منجر به ایجاد فضا بین دندان‌ها شده که خود را به صورت یک آبسه یا عفونت نشان داده و تأثیر باکتری‌ها را بر روی دندان‌ها شدیدتر می‌کند. نتیجه تمام این مراحل از دست رفتن دندان‌ها و آسیب به استخوان فک است.

 

 جراحی لثه یا جراحی پریودنتال

جراحی لثه یا جراحی پریودنتال

 

انواع روش‌های جراحی لثه

 نوع جراحی لثه و انتخاب آن به وضعیت دندانپزشکی شما بستگی دارد و هر چه شدت بیماری شما بیشتر باشد ممکن است جراح یک روش پیچیده‌تر را برای شما انتخاب کند. قبل از انجام جراحی، یک جراح ممکن است لثه‌های شما را کاملا پاکسازی کند و سعی کند که با روش‌های مختلف، جرم و باکتری‌ها را از دندان‌ها و لثه‌های شما جدا کند. در گام بعدی ممکن است جراح بخواهد قسمتهایی از لثه یا حتی استخوان فک شما که به باکتری و عفونت آلوده شده بردارد و به جای آن یک بخش جایگزین بگذارد. بنابراین می‌توانیم انواع روشهای جراحی لثه را به چند روش زیر تقسیم بندی کنیم:

  • جراحی فلپ (Flap surgery): این روش جراحی به طور ویژه برای کسانی که دندان‌های آنها به شدت با تارتار پوشش داده شده و به عمق ریشه دندان پیشرفت کرده مناسب است. در این شیوه بخشی از لثه برداشته شده و قسمت انتهایی دندان به طور کامل از تارتار پاک می‌شود. بعد از پاکسازی لثه بر روی محل مورد نظر قرار می‌گیرد و روند درمان آن ادامه پیدا می‌کند.
  • پیوند استخوان (Bone grafting): اگر استخوانی که ریشه دندان را احاطه کرده به طور کامل آسیب دیده یا نابود شده باشد، در این حالت ممکن است که فرد نیاز به پیوند استخوان داشته باشد. در این شیوه جراحی، بخش آسیب دیده استخوان به طور کامل برداشته شده و یک استخوان جدید که به صورت کاشت یا به صورت اهدایی است بر روی آن قرار می‌گیرد. این شیوه هم به نگه داشتن دندان‌ها کمک می‌کند و هم امکان رشد مجدد آنها را فراهم می‌کند.
  • بازسازی بافت لثه: در این شیوه، جراح یک قطعه کوچک از مواد شبیه به مش بین استخوان فک و بافت لثه قرار می‌دهد. این ماده مانع از پیشروی لثه به داخل قسمت‌های استخوان فک می‌شود و در نتیجه استخوان زمان کافی برای رشد و پوشاندن فضای اطراف آنها را در اختیار دارد.
  • پیوند بافت لثه: در این شیوه دندانپزشک یا جراح فک قسمتی از بافت دهان و لثه را برمی دارد و بر روی قسمت آسیب دیده فرد پیوند میزند. حتی ممکن است این بافت از سقف دهان فرد هم برداشته شود و به طور کلی برای پوشش دادن ریشه‌های دندان از آن استفاده می‌شود.

آماده سازی برای جراحی لثه

 قبل از اینکه یک فرد جراحی لثه داشته باشد، دندانپزشک معاینه کاملی از وضعیت لثه و دندان‌های او انجام می‌دهد تا مطمئن شود که جراحی برای او به صورت ایمن و بدون عوارض جانبی صورت می‌گیرد. بنابراین اگر شما برای این جراحی اقدام کنید دندانپزشک هم موارد زیر را در مورد شما بررسی می‌کند:

  • بررسی سابقه پزشکی شما و انجام جراحی‌های قبلی
  • آزمایش وضعیت دندان‌ها، دهان و فک برای بررسی ثبات و سلامت آنها
  • بررسی وضعیت عفونت، آبسه یا سایر ضایعات که ممکن است جراحی شما را پیچیده‌تر کند
  • بررسی خطرات و مزایای انجام جراحی و همچنین دریافت مجوز و رضایت از شما برای انجام پیشرفته جراحی

 

 جراحی لثه یا جراحی پریودنتال

جراحی لثه یا جراحی پریودنتال

 

در طول جراحی لثه چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

 بسته به نوع روش جراحی لثه ممکن است گامها و مراحل مختلفی در طول جراحی شما صورت گیرد. در حالت طبیعی اکثر روشهای عمل جراحی حدود دو ساعت طول می‌کشد. گاهی ممکن است دندان پزشک تشخیص دهد که شما به طور کامل بیهوش شوید یا از بی حسی موضعی استفاده کند. در هر صورت با توجه به تاثیری که تزریق دارو و همچنین مواد بی حس کننده بر روی شما ممکن است داشته باشند انتخاب روش معمولاً به پزشک بستگی دارد.

 در طول این روش جراحی، ابتدا دندانپزشک برش‌های کوچکی در طول خط به دندان شما انجام می‌دهد تا ریشه دندان‌ها مشخص شود و بتواند تارتار یا پلاک یا عفونت را به طور کامل از آنها پاک کند. پس از تمیز کردن عمیق دندان‌ها، جراح به سراغ روش‌هایی مانند پیوند استخوان یا پیوند لثه می‌رود که از قبل این موارد به اطلاع شما رسانده شده است. در برخی موارد در جراحی لثه ممکن است تشخیص دهد که از پیچ و مهره‌های ریز استفاده کند تا وضعیت شما پایدار باشد. در این حالت معمولاً دندانپزشک بین ۷ تا ۱۰ روز پس از عمل آنها را برمی دارد.

ریکاوری و طول درمان بعد از جراحی

 بعد از اتمام جراحی لثه دندان پزشک به شما دستورالعمل و توصیه‌هایی می‌کند که شما باید آنها را به طور کامل انجام دهید. استفاده از دهانشویه ضد عفونی کننده برای پیشگیری از عفونت بعد از جراحی مناسب است. زمان بازیابی شما بستگی به شدت جراحی و نوع جراحی متغیر است. بطور معمول افراد بعد از عمل جراحی لثه نیاز به داروهای ضد درد و مسکن دارند. در این حالت تمامی داروهای مصرفی شما باید با اجازه دندانپزشکی و با توصیه آنها باشد. همچنین ممکن است دندانپزشکان توصیه‌های زیر را هم به شما داشته باشند:

  • استفاده از دهانشویه ضد عفونی کننده برای پاک نگه داشتن فضای دهان و جلوگیری از عفونت
  • اجتناب از تمرین و ورزش شدید
  • خوردن غذاهای نرم تا چند روز بعد از جراحی
  • عدم استفاده از سیگار و دخانیات
  • تعیین قرار ملاقات برای مراجعه به دندانپزشک برای یک یا دو هفته بعد از درمان

عکس العمل صحیح افراد نسبت به جراحی متفاوت است و به همین دلیل نمی‌توان شرایط یکسانی برای آنها در نظر گرفت. برخی از آنها به سرعت به حالت طبیعی می‌رسند و لثه آنها حالت سخت و قوی‌تر پیدا می‌کند. اما ممکن است به دمای گرم یا سرد حساسیت داشته باشند و دندان پزشک به آنها استفاده از خمیر دندان خفیف را پیشنهاد دهد.

هزینه جراحی لثه

 به طور کلی در مورد هزینه جراحی لثه نمی‌توان به یک قیمت خاص اشاره کرد. البته در وب سایت‌های خارجی هزینه این درمان بین  ۵۰۰ دلار تا ۱۰ هزار دلار ذکر شده است. اما به طور کلی هزینه این شیوه جراحی به میزان پیشرفت بیماری در لثه شما و میزان تخریب آنها بستگی دارد. اگر در گام‌های اولیه برای درمان اقدام کنید مطمئناً روش جراحی شما ساده‌تر بوده و هزینه آن پایین‌تر است.

 در این مطلب تلاش کردیم که به همه سؤالات مطرح شده در زمینه جراحی لثه پاسخ دهیم. اما اگر ابهامی باقی مانده یا سؤال تخصصی دارید از شماره‌های درج شده در سایت استفاده کنید و به طور مستقیم با ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *