پروتز و ایمپلنت, مقالات عمومی دندان پزشکی

نکات مهم در مورد جراحی ایمپلنت دندان

 به عنوان یک عمل دندانپزشکی، جراحی ایمپلنت دندان یکی از شایع ترین جراحی ها محسوب می شود. این روش یک راهکار موثر برای کسانی است که زیبایی لبخند خود را از دست داده اند و آرزو دارند که دندانهای کامل داشته باشند. ایمپلنت های دندانی کاملاً پایدار و مقاوم هستند و اگر بیمار مراقبت های خوبی از آنها را انجام دهد، می تواند به صورت مادام العمر از آنها لذت ببرد.

 اما طبیعی است که در مورد جراحی ایمپلنت دندان نکات خاص و ویژه‌ای وجود داشته باشد تا بر روی کارآیی این روش تاثیر گذار باشد. این همان چیزی است که ما در این مطلب به آن خواهیم پرداخت.

نکته اول: جراحی ایمپلنت دندان یک عمل سرپایی است

 این نکته بدان معنی است که شما پس از عمل جراحی میتوانید مستقیما به خانه بروید. در نتیجه، توصیه ما این است که در مورد چگونگی بازگشت به خانه برنامه‌ریزی کنید و حتی در صورت امکان از دیگران کمک بگیرید. طبیعی است که در این شیوه درمانی از مواد بی حس کننده به صورت موضعی استفاده شود. بنابراین به بیماران توصیه می شود که تا چندین ساعت پس از عمل جراحی ایمپلنت دندان رانندگی نکنند و از دستگاه های دیگر برای رسیدن به منزل کمک بگیرند.

 دندان های آسیب دیده باید برداشته شوند

 قبل از اینکه دندان پزشک اقدام به جراحی ایمپلنت دندان کند باید از تمامی قطعات باقی مانده از دندان آسیب دیده خلاص شود. در طی عمل جراحی، با توجه به تصویربرداری هایی که از دندان شما صورت گرفته (روش های تصویربرداری از دندان ها متفاوت هستند و باید دندان پزشک تجویز کند)، ممکن است قسمت هایی از دندان های شما خارج شود. بنابراین متخصص کاشت ایمپلنت تمامی قطعات باقی مانده در دهان را خارج می‌کند

به شکل‌های مختلف دندان آسیب دیده بررسی می شود

 دندانپزشکان قبل از جراحی ایمپلنت وضعیت دندانها و فک را به طور کامل بررسی میکند. اگر در این معاینات متخصص دندانپزشک مطمئن شود که فک یا دندان شما عفونت دارد، عمل جراحی را به تعویق انداخته و اقدام به از بین بردن عفونت میکند. در این حالت قبل از عمل جراحی به شما دارو و آنتی بیوتیک داده می شود تا شرایط برای انجام عمل جراحی در ناحیه مورد نظر فراهم شود.

 

 

جراحی ایمپلنت دندان

جراحی ایمپلنت دندان

 

عکسبرداری از فک برای بررسی استحکام استخوان

این یکی از فرایندهای بررسی وضعیت استخوان فک شماست که با استفاده از اشعه ایکس گرفته می‌شود و در جریان آن تراکم استخوانی شما مورد بررسی قرار می‌گیرد. اگر استخوان فک به اندازه کافی ضخیم باشد، متخصص کاشت ایمپلنت می تواند فرایند جراحی را در همان لحظه و به طور مستقیم انجام دهد. اما اگر استخوان ضعیف باشد نیاز به روش هایی برای پیوند و کاشت استخوان هست.

 در برخی موارد پیوند استخوان لازم است

 گاهی اوقات راه‌حل درمانی، فقط پیوند استخوان است در برخی موارد مانند ضربه یا شکستگی استخوان فک یا حتی عقب نشینی بیش از حد استخوان فک، لازم است که دندانپزشک از روش پیوند استخوان برای بالا بردن ضخامت استخوان فک استفاده کنند. این روش به دندان پزشک کمک می کند تا امکان لازم برای قرار دادن ایمپلنت به وجود بیاورد. جالب است بدانید که این فرایند ممکن است چندین ماه زمان ببرد و بهتر است از قبل در این مورد با دندانپزشک خود هماهنگ کنید.

جراح پس از پیوند استخوان، ایمپلنت را قرار می دهد

 هنگامی که پیوند استخوان با استخوان فک به طور کامل و مناسب صورت گرفت، اکنون می توان جراحی ایمپلنت دندان را انجام داد. این روش معمولاً یک روز زمان می برد و شما پس از انجام آن می‌توانید به منزل برگردید. البته شما باید مدتی منتظر بمانید تا ایمپلنت بتواند با استخوان فک شما پیوند مناسب و ماندگاری برقرار کند.

قرارگیری پایه ایمپلنت

 بعد از گذشت مدت زمانی متخصص کاشت ایمپلنت مطمئن می شود که ایمپلنت به کار گرفته شده کاملاً با استخوان فک شما در آمیخته شده است. در این زمان شما برای قرار گرفتن پایه ایمپلنت آماده هستید. پایه ایمپلنت یک بخش واسطه ای بین خود ایمپلنت و تاج دندان است و اهمیت ویژه ای در استحکام آن دارد.

 قرار گرفتن تاج دندان

 معمولاً بعد از گذشت مدتی وضعیت ایمپلنت کار گذاشته شده در داخل فک شما بررسی می‌شود. اگر بعد از این مدت متخصص به این نتیجه برسد که لثه شما به خوبی اطراف ایمپلنت را پوشش داده، نوبت به قرار دادن تاج دندان می‌شود. در این حالت گزینه انتخابی متخصصین متفاوت است، برخی از آنها از یک تاج دائمی برای دندان استفاده می کنند و برخی نیز از تاج های متحرک کمک می گیرند که امکان تمیز کردن ایمپلنت را به بیمار می دهد.

 

 

جراحی ایمپلنت دندان

جراحی ایمپلنت دندان

 

خونریزی پس از عمل جراحی ایمپلنت

 بعد از هر عمل جراحی کمی خونریزی طبیعی است. همین وضعیت در مورد جراحی ایمپلنت دندان هم وجود دارد و این به طور ویژه به این دلیل است که زخم در داخل دهان به سختی بسته می شود. با این حال خونریزی بعد از جراحی بیش از حد انتظار نیست و نیاز نیست که در مورد آن نگران باشید.

 وجود کمی درد طبیعی است

 پس از جراحی ایمپلنت دندان ممکن است کمی درد ناشی از عمل جراحی داشته باشید که یک موضوع کاملا طبیعی است. متخصص کاشت ایمپلنت برای غلبه بر این مشکل در روزهای ابتدایی به شما چند عدد مسکن معمولی مانند آسپرین یا ایبوپروفن می‌دهد. با توجه به فعالیت هایی که بر روی لثه شما صورت گرفته، داروهای مسکن تجویزی توسط دندانپزشک متفاوت خواهند بود و این برای همه بیماران یکسان نیست.

کمپرس یخ می تواند چاره ساز باشد

 داروهای ضد درد و مسکن همیشه بعد از عمل جراحی ایمپلنت دندان موفق نیستند. بنابراین در این مورد ممکن است دندان پزشک به شما توصیه کند که از کمپرس یخ بر روی فک خود استفاده کنید و برای چند دقیقه آن را بر روی محل جراحی قرار دهید. این روش بسیار مفید است و به کاهش درد بیش از حد کمک می‌کند.

در ابتدا کمی احساس ناخوشایند دارید

 چند هفته پس از جراحی ایمپلنت دندان طبیعی است که نوعی احساس ناخوشایند در دهان خود احساس کنید. البته این موضوع نباید باعث شود که شما با استفاده از زبان یا انگشت خود فشار بیش از حدی به ایمپلنت دندان وارد کنید. این امر موجب می شود که این فرآیند از موقعیت اولیه خود خارج شود و در نتیجه کارایی خود را از دست دهد.

ممکن است جراحی ایمپلنت دندان لغو شود

 در طول آزمایش قبل از جراحی، پزشک ممکن است برخی از حقایق را مطرح کند و با توجه به آنها عمل جراحی و خود را لغو کند. به عنوان مثال، ممکن است قبل از عمل جراحی بیمار دچار نشانه هایی از دیابت باشد که طبیعتاً جراحی را لغو می کند. همچنین اگر علائمی از عفونت در دندان های مجاور دیده شود باز هم می‌تواند منجر به لغو عمل جراحی ایمپلنت دندان شود.

یک دوره رژیم غذایی ویژه به شما داده می شود

 پس از اینکه ایمپلنت در محل مورد نظر قرار داده شد، دندانپزشک احتمالا دستورالعمل دقیقی از غذاهایی که باید بخورید و غذاهایی که باید نخورید به شما ارائه می دهد. به عنوان مثال، غذاهای تند و اسیدی قطعاً در فهرست غذاهای ممنوع قرار می گیرند. هر چیزی که بتواند بر توانایی زخم‌های شما تاثیر بگذارد نیز حذف خواهد شد. به عنوان مثال، غذاهای قندی و اسیدی ممکن است تا چند هفته از منوی غذای شما حذف شود.

چک آپ و بررسی فراموش نشود

پس از قرار گیری ایمپلنت در محل از پیش تعیین شده، شما باید چند جلسه منظم به دندانپزشک مراجعه کنید. این مراجعه به این دلیل است که موقعیت ایمپلنت‌ها تغییر نکرده باشد و وضعیت آنها تحت کنترل باشد. از طرف دیگر اگر رفتار بیمار تاثیری بر روی ایمپلنت گذاشته باشد، متخصص کاشت ایمپلنت می تواند توصیه هایی داشته باشد.

اگر قرار است از جراحی ایمپلنت دندان استفاده کنید، همه چیز در مورد این روش را در اینجا مورد بحث قرار دادیم. اگر هنوز مواردی هست که در مورد آن نمی دانید، می توانید سوالات خود را مستقیماً با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *