جراحی لثه و دندان, حذف عفونت لثه ای, مقالات عمومی دندان پزشکی

بیماری لثه یا پریودنتال چیست؟

بیماری لثه یکی از مشکلاتی است که متاسفانه بسیاری از ما شناخت چندانی نسبت به آن نداریم و حتی با دیدن خونریزی هنگام مسواک زدن چندان تعجب نمی‌کنیم. بسیاری از مردم فکر می‌کنند که اگر لثه‌های آنها به هنگام مسواک زدن یا کشیدن نخ دندان دچار خونریزی شود، یک موضوع کاملاً طبیعی است. در یک مطالعه تحقیقاتی در سال ۱۹۹۹، موسسه ملی بهداشت ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که بیش از نیمی از آمریکایی‌ها به هنگام مسواک زدن و نخ دندان کشیدن دچار خونریزی می‌شوند.

اما متاسفانه بسیاری از ما نمی‌دانیم که این لثه‌های متورم و خونریزی می‌تواند علائم یک بیماری به نام بیماری لثه یا بیماری پریودنتال باشد. پس اگر به دنبال اطلاعات تکمیلی هستید با ما همراه باشید تا این بیماری را معرفی کنیم.

بیماری لثه چیست؟

بیماری پریودنتال در اثر باکتری‌های موجود در دهان به وجود می‌آیند و منجر به ایجاد لثه‌های متورم و خونریزی می‌شود.
متأسفانه این بیماری چندان جدی گرفته نمی‌شود،در صورت پیشرفت آن می‌تواند به عفونت شدید و آبسه دندان منجر شود.
در نهایت در بافت‌های استخوانی فک نفوذ کرده و باعث سست شدن و از بین رفتن دندان‌ها می‌شود.

بیایید واژه پریودنتال را آنالیز کنیم: “Perio” به معنای اطراف است، و “dental” به دندان اشاره دارد.
حالا می‌توانیم بیماریهای پریودنتال را تحت عنوان عفونت‌های ساختاری در اطراف دندان معرفی کنیم که هم شامل لثه‌ها، هم شامل استخوان فک و حتی بخشهای مختلف صورت می‌شود.
تحقیقات متعددی در مورد بیماری لثه و عوامل ایجاد آن صورت گرفته که بیشتر آنها معتقدند که این بیماری به دلیل وجود باکتری در دهان به وجود می‌آید. باکتری‌ها به مرور زمان از مواد باقیمانده در دهان به عنوان ماده غذایی استفاده می‌کنند و باعث ایجاد بیماری در قسمت لثه می‌شود.

بیماری لثه یا پریودنتال چیست؟

علت بیماری پریودنتال چیست؟

بیماری پریودنتال یا بیماری لثه توسط باکتری‌های موجود در پلاک دندان ایجاد می‌شود.
پلاک دندان یک ماده چسبنده است که پس از گذشت مدت زمان مشخصی از خوردن غذا و عدم شستشوی کامل دندان‌ها به وجود می‌آید.
جالب توجه است که حتی پاسخ بدن به برخی از عفونت‌های باکتریایی می‌تواند با مشکل همراه باشد.
به عنوان مثال، رشد باکتری‌ها در بافت لثه باعث می‌شود که سیستم ایمنی بدن برای مقابله با آن‌ها پادتن آزاد کند.
این امر موجب تورم، خونریزی و التهاب شدید لثه می‌شود که به عنوان نشانه‌های بیماری پیشرفته از آنها یاد می‌شود.

رعایت کامل بهداشت دهان و دندان و همچنین مراجعه به متخصص لثه (پریودنتیست) بصورت حداقل یک بار در هر شش ماه، می‌تواند از بیماری پریودنتال جلوگیری کند.
به خاطر داشته باشید که پلاک درمحل‌هایی تشکیل می‌شوند که امکان مسواک زدن یا کشیدن نخ دندان در مورد آنها سخت است.

عوامل دخیل در بیماری لثه و راه‌های جلوگیری از آنها

• عوامل ژنتیکی:

محققان بر این باورند که ۳۰ درصد از جمعیت جهان به دلیل حساسیت ژنتیکی به بیماری پریودنتال مبتلا شوند.
    البته این حساسیت ژنتیکی به این معنا نیست که جلوگیری از این بیماری امکان ندارد.
    اما در هر صورت از این افراد به دلیل ساختار ژنتیکی خود مستعد ابتلا به این بیماری هستند و لازم است که مراقبت دهان و دندان را به طور کامل و استاندارد انجام دهند.

• سیگار کشیدن و مصرف دخانیات:

• سیگار کشیدن خطر ابتلا به بیماری لثه را افزایش می‌دهد.
    هر چه مدت زمان استعمال سیگار بیشتر باشند، خطر بیماری هم بیشتر است.
    جالب است بدانید که اگر بیماری پریودنتال وجود داشته باشد و فرد باز هم سیگار بکشد، شدت آن بسیار بیشتر است.
    سیگار کشیدن یکی از عوامل اصلی مقاومت به درمان بیماری است.
    به خاطر داشته باشید که ترک سیگار می‌تواند نقش مهمی در درمان و جلوگیری از این بیماری داشته باشد.
  • دندان‌های نامنظم، دندان‌های متراکم و شکاف دندانی:

• زمانی که دندان‌ها از حالت منظم خود خارج شوند، هم لثه فرد و هم دندان‌های او تحت تأثیرقرار می‌گیرند.
    وجود دندانهای متراکم یا دندان‌های نامنظم مانع از استفاده از ابزارهای مناسب مانند مسواک و نخ دندان می‌شود.
    مراجعه به متخصص به شما کمک می‌کند که لبخند زیبایی داشته باشید و سلامت لثه شما حفظ شود.
  • دندان قروچه و سوراخ کردن دندان‌ها:

• دندان قروچه یک مشکل دندانپزشکی است که شما به راحتی می‌توانید آن را درمان کنید.
    اما متاسفانه برخی از افراد از لوازم تزئینی دندان استفاده می‌کنند و مینای دندان را سوراخ می‌کنند.
    این دو عامل در کنار یکدیگر و به صورت مجزا آن نقش مهمی در ایجاد بیماری لثه دارند.
  • استرس و اضطراب:

• استرس می‌تواند بیماری پریودنتال را بدتر کند و درمان را سخت‌تر کند.
    استرس سیستم ایمنی بدن شما را تضعیف می‌کند و بدن توانایی چندانی برای مبارزه با عفونت ندارد.
    به همین دلیل است که توانایی جسمی شما برای جلوگیری از بیماری پریودنتال کم می‌شود.
  • تغییرات هورمونی:

• این پدیده در مورد زنان بیشتر دیده می‌شود که با مراحل مختلفی مانند بلوغ، حاملگی و یائسگی مواجه هستند.
    اگرچه تأثیر تغییرات هورمونی موقتی و کوتاه است، اما به شدت بر روی سلامتی لثه تأثیر گذار هستند.
  • مصرف برخی داروهای خاص:

• برخی داروهای خاص و به طور ویژه داروهای مرتبط با افسردگی به شکلی هست که بشدت باعث خشکی دهان می‌شوند.
    خشکی دهان باعث می‌شود که نقش ضدعفونی کنندگی بزاق کمتر شده و در نتیجه باکتری‌ها فرصت بیشتری برای فعالیت در دهان دارند.
    مواد بیماری زای تولید شده توسط باکتری‌ها در این حالت بیشتر بوده و منجر به بیماری پریودنتال می‌شود.
  • بیماری:

• مکانیسم دقیقی ارتباط بین بیماری‌های مختلف با بیماری پریودنتال درک نشده است، اما برخی از بیماری‌ها در شدت این مشکل نقش دارند.
    به عنوان مثال افرادی که مبتلا به دیابت هستند، بیشتر از افراد غیر دیابتی در معرض این بیماری قرار دارند.
    بیماری‌های دیگری مانند لوسمی، بیماری التهاب روده و حتی عفونت ایدز هم در تشدید این بیماری نقش دارند.
  • تغذیه نامناسب:

• تغذیه برای سلامتی کلی بدن مفید است و طبیعتاً سیستم ایمنی بدن و لثه‌ها  این موضوع مستثنا نیستند.

در این مطلب تلاش کردیم که همه جزئیات بیماری لثه را به صورت کامل در اختیار شما قرار دهیم.

تا هم با عوامل بیماری، هم با راهکارهای جلوگیری از این بیماری و هم با راهکارهای درمان آن آشنا شوید.

بیماری پریودنتال اگرچه در فاز اولیه برای شما مشکل چندانی ایجاد نمی‌کند و تنها به یک خونریزی مختصر محدود می‌شود،
اما پیشرفت آن می‌تواند باعث عفونت شدید در قسمت لثه و فک شده و مرور زمان باعث افتادن دندان‌ها شود.
به همین دلیل تلاش برای درمان این بیماری باید برای شما در اولویت قرار گیرد.
برای مشاوره بیشتر و گرفتن وقت می‌توانید از شماره‌های درج شده در سایت استفاده کنید.