پروتز و ایمپلنت, مقالات عمومی دندان پزشکی

کاشت ایمپلنت دندان در بارداری

شرایط خاص دوران حاملگی و تغییرات هورمونی شدید باعث شده برخی از اعمال دندانپزشکی مانند کاشت ایمپلنت دندان در بارداری تحت تأثیر قرار گیرد و در مورد آن نگرانی‌هایی وجود داشته باشد. حفظ سلامت دهان و دندان باید اولویت مادران در طول بارداری باشد. در حقیقت سلامت ضعیف دندانپزشکی می‌تواند عواقب جدی برای آنها به دنبال داشته باشد. در دوران بارداری، تغییرات هورمونی باعث تورم و خونریزی لثه‌ها می‌شود. این موضوع پاک شدن مواد غذایی در لثه‌ها را سخت‌تر کرده که در بلند مدت منجر به بیماری لثه و حتی در موارد شدیدتر می‌تواند منجر به سقط جنین شود.

 بنابراین به طور کلی، توصیه ما به زنان باردار این است که همیشه روشهای پیشگیری و تمیز کردن دندانها را به شدت در نظر داشته باشند و در صورت بارداری از بروز بیماری‌های لثه جلوگیری کنند. استفاده زنان باردار از خدمات پزشکی باید تحت شرایط خاصی انجام گیرد. یکی از این موارد کاشت ایمپلنت دندان در بارداری است که نگرانی‌هایی در مورد آن وجود دارد و در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

مواردی که در دوران بارداری توصیه نمیشوند

 اصولاً برخی شرایط خاص وجود دارد که می‌تواند بر روی سلامت مادر و جنین داخل شکم او تأثیر منفی گذاشته و روند رشد جنین را تحت تأثیر قرار دهد. در این صورت ممکن است از کاشت ایمپلنت دندان در بارداری جلوگیری شود. این شرایط خاص عبارتند از:

  • مصرف دارو: اگرچه ممکن است پزشک معالج شما لیستی از داروهای بی خطر در دوران بارداری داشته باشد، اما دندانپزشک باید در صورت امکان از تجویز دارو برای شما جلوگیری کند تا عوارض جانبی احتمالی آن‌ها را از بین ببرد.
  • عکسبرداری با اشعه ایکس: به دلیل تشعشعات به وجود آمده در حین عکسبرداری، یک زن باردار باید از این موارد جلوگیری کند، مگر اینکه کاملاً استفاده از آن ضروری باشد. با وجود اینکه اکثر مراکز تصویربرداری دندانپزشکی دارای تجهیزات خاص برای افراد باردار هستند، اما بهتر است که استفاده از پرتوهای ایکس در زمان بارداری به خصوص در سه ماهه اول به تعویق بیفتد.
  • هر نوع درمان زیبایی: اصولاً سفید کردن دندان‌ها و انجام کارهای دندانپزشکی زیبایی را می‌توان به بعد از بارداری موکول کرد. پوسیدگی دندان‌ها و وجود عفونت مواردی هستند که شما باید با آنها برخورد کنید تا مشکلات بزرگتری به وجود نیاورند.
  • بیهوشی: این مورد فقط در برخی موارد خاص مجاز است زیرا ممکن است برخی از داروهای بیهوشی از طریق جفت به نوزاد منتقل میشوند.
  • فشار و استرس: اگر مادر در طول فرآیندهای دندانپزشکی دچار اضطراب می‌شود، در صورت امکان باید کارهای دندانپزشکی در طول بارداری متوقف شود. استرس و اضطراب پیامدهای ناشناخته بسیاری دارد و بهتر محتاط باشیم و تا زمان تولد نوزاد صبر کنیم.

 

کاشت ایمپلنت دندان در بارداری

کاشت ایمپلنت دندان در بارداری

 

 چه چیزی برای یک خانم باردار در دندانپزشکی بی خطر است؟

برخی اوقات روش‌هایی مانند درمان ریشه دندان و کشیدن دندان در دوران بارداری قابل پیشگیری نیستند. اما در برخی موارد می‌توان کاشت ایمپلنت دندان در بارداری را به تعویق انداخت. در این جور موارد خوب است بدانید که چه چیزهایی برای یک زن باردار بی خطر است:

  • برخی از داروهای بی حس کننده بی خطر هستند. در حقیقت مصرف داروهای بی حسی به pH خون مادر و pH خون جنین بستگی دارد. پس در صورت نیاز به فرایندهای دندانپزشکی از دندان پزشک خود بخواهید که وضعیت شما را به صورت خاص مورد بررسی قرار دهد.
  • آنتی بیوتیک هایی مانند پنی سیلین، آموکسی سیلین و کلیندامایسین. این داروها از لحاظ ایمنی در بارداری به لیست داروهای دسته B تعلق دارند و در صورتی که فرد به آنها نیاز داشته باشد، با صلاحدید پزشک ممنوعیتی ندارند.
  • لیدوکائین: این یکی دیگر از داروهای دسته B است که در طی مراحل دندانپزشکی و کاشت ایمپلنت دندان در بارداری ممکن است به آن نیاز باشد. این دارو اگرچه ممکن است از طریق جفت عبور کند، اما به طور کامل بی خطر است. برای ارزیابی همه خطرات این دارو، قبل از استفاده با دندانپزشک خود هم صحبت کنید.
  • فرایندهای ضروری: پر کردن دندان یا درمان ریشه دندان می‌تواند احتمال بروز عفونت را کاهش دهد و همچنین خطرات تولد جنین نارس را هم پایین می‌آورد. درمان ریشه دندان را می‌توان بعد از ارزیابی در مورد بی خطر بودن آن، انجام داد.

 چه زمانی برای خدمات دندانپزشکی در افراد باردار مناسب است؟

 به طور کلی، بهترین کار برای کاشت ایمپلنت دندان در بارداری و انجام کارهای پزشکی این است که آنها را تا بعد از بارداری و به دنیا آمدن نوزاد به تعویق بیندازید. اما اگر قرار است این کارها را انجام دهید، سه ماهه دوم بهترین زمان ممکن است، زیرا در این حالت مادر راحت‌ترین حالت را خواهد داشت و کودک هم در این دوره زمانی در معرض خطر کمتری خواهد بود.

 انجام برخی کارهای پزشکی در سه ماهه سوم امکان پذیر است، اما بحث آسودگی مادر در صندلی‌های مخصوص دندانپزشکی می‌تواند مسئله مهمی باشد. سه ماهه اول شامل تشکیل اندام‌های حیاتی و بافت مغز نوزاد و جنین می‌شود. برای اینکه کاملاً ایمن باشیم و شانس ابتلا به نقایص مادرزادی یا موارد دیگر را کاهش دهیم، توصیه ما به زنان باردار این است که در طول این سه ماه از هرگونه روش شیمیایی، مواد شیمیایی و دارو خودداری کنند و حتی کاشت ایمپلنت دندان در بارداری هم توصیه نمی‌شود.

 با گذشت زمان و ورود به سه ماهه دوم، زن باردار احساس خیلی بهتری دارد و کودک در معرض خطر کمتری نسبت به نقص مادرزادی قرار می‌گیرد و جفت کاملاً تشکیل شده است.

 

کاشت ایمپلنت دندان در بارداری

کاشت ایمپلنت دندان در بارداری

 

زنان باردار برای سلامتی دندان خود چه کاری می‌توانند انجام دهند؟

 اصولاً این دسته از زنان باید فعال باشند و قبل از بارداری به بررسی و معالجه دندان‌های خود بپردازند. از طریق درمان پوسیدگی‌ها، عفونت‌ها یا مواردی مانند بیماری لثه قبل از بارداری، فرد با وضعیت سلامت خوبی وارد دوران بارداری می‌شود و قادر خواهد بود که در مقابل تغییرات هورمونی که در طول بارداری رخ می‌دهد مقاومت کنند. به طور کلی، این افراد باید با معاینات سالانه و تمیز کردن دندانها به صورت پیشگیرانه از بروز هر گونه مشکل عمده در سلامت دهان و دندان خود جلوگیری کنند تا در طول بارداری دچار مشکل نشوند.

کاشت ایمپلنت دندان در بارداری شما را در معرض شرایط مختلفی مانند قرار گرفتن در برابر اشعه ایکس، استفاده از برخی مواد دارویی یا احتمالاً اضطراب فرآیند دندانپزشکی قرار می‌دهد. به همین دلیل ممکن است این موارد برای مادران باردار و برای جنین آنها خطر آفرین باشد. این می‌تواند عاملی باشد که شما کاشت ایمپلنت دندان را به بعد از بارداری و تولد فرزند خود موکول کنید.

اگر در دوران بارداری خود هستید و احساس می‌کنید که به کارهای دندانپزشکی و کاشت ایمپلنت دندان نیاز دارید، می‌توانید سؤالات خود را در بخش نظرات مطرح کنید یا مستقیماً با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *