پیوند استخوان فک برای کاشت ایمپلنت دندان

یکی از مواردی که هنگام صحبت با متخصص کاشت ایمپلنت دندان ممکن است شما را نگران کند این است که متخصص پیوند استخوان فک را به شما پیشنهاد دهد. این روش یک راهکار درمانی برای جبران ضعف استخوان فک است تا شرایط لازم برای کاشت ایمپلنت دندان به وجود بیاید. معمولاً کسانی که دچار عفونت لثه شدید شده باشند یا به دلایل مختلف بخشی از استخوان فک خود را از دست داده باشند، به پیوند استخوان فک نیاز دارد.

حالا اگر می‌خواهید واقعاً بدانید که پیوند استخوان فک چیست و دلیل انجام آن برای هر فرد چه چیزی می‌تواند باشد با ما همراه باشید تا آن را بررسی کنیم.

پیوند استخوان فک چیست؟

پیوند استخوان فک یک روش دندانپزشکی است که به کمک آن حجم کمی به استخوان به منظور دریافت ایمپلنت دندان بهبود داده می‌شود. معمولاً اگر در جریان عکس برداری مشخص شود که نقص استخوان یا شکستگی استخوان فک در حدود ۲۵ درصد باشد، استحکام کافی برای کاشت ایمپلنت دندان ندارد. از طرف دیگر داشتن توده استخوانی کافی و پایدار برای حفظ طولانی مدت ایمپلنت بسیار مهم و ضروری است. به همین دلیل، بعد از مشخص شدن وضعیت استخوان در بررسی‌های اولیه، متخصص به شما پیشنهاد می‌دهد که جراحی پیوند استخوان فک را انجام دهید و سپس به سراغ کاشت ایمپلنت دندان بروید.

چه زمانی عمل جراحی پیوند استخوان فک ضروری است؟

اصولاً پیوند استخوان فک زمانی انجام می‌شود که نیاز به استخوان کافی برای پشتیبانی از ایمپلنت وجود داشته باشد. بطور کلی، شما نیاز به ۲ میلی متر استخوان سالم و زنده در قسمت جلو و عقب ایمپلنت برای نگهداری آن دارید. به عنوان مثال، اگر ایمپلنت شما سه میلیمتر باشد، شما نیاز به (2 + 2 + 3) یا مجموع 7 میلیمتر از جرم استخوان دارید. حالا اگر به هر دلیلی استخوان فک شما شکسته باشد یا اندازه آن کمتر از ۷ میلیمتر شده باشد، در این حالت متخصص از شما می‌خواهد که پیوند استخوان انجام دهید. این پیوند باعث می‌شود که استخوان فک رشد کرده و فضای کافی برای اثبات ایمپلنت به وجود بیاورد.

اگر شما به هر دلیلی در دوران نوجوانی دندانهای خود را از دست داده باشید، به احتمال زیاد حداقل مقدار توده استخوانی سالم مورد نیاز برای حمایت از یک ایمپلنت پایدار را نخواهید داشت. حتی اگر بیماری‌های مربوط به فک و لثه مبتلا شده باشید، باز هم ممکن است که به پیوند استخوان فک نیاز داشته باشید.

پیوند استخوان فک

نحوه انجام جراحی پیوند استخوان

انواع مختلفی از مواد پیوند استخوان فک وجود دارد که می‌توانیم آنها را به طور کلی در دو دسته قرار دهیم. یک دسته از این مواد مستقیماً از بدن شما به دست می‌آیند و دسته دوم مواد زیستی یا همان بیومتریالها هستند. این مواد زیستی ممکن است از یک اهداکننده انسانی یا حتی از یک حیوان مانند گاو گرفته شده باشد و در نهایت به محل استخوان شما انتقال داده شود. معمولاً بیومتریال ها شامل فسفات کلسیم هستند که از پوست مرجانی به دست می‌آیند و کاربرد آنها بسیار وسیع است.

پیوند استخوان فک شامل تزریق یک ماده سازگار با بدن به محل استخوان شکسته شده یا از بین رفته است. ایده و هدف این مواد، تحریک سلولهای زیستی خود فرد برای شروع بازسازی توده استخوان است. در حقیقت این مواد به عنوان داربست برای شروع بازسازی استخوان طبیعی عمل می‌کنند و نتایج آنها هم در آزمایشات بالینی مستند شده است. ایمنی و اثربخشی این مواد بسیار بالاست و به همین دلیل به عنوان یک روش تأیید شده شناخته می‌شود.

در برخی موارد، متخصص ممکن است برای پیوند استخوان فک از مواد استخوانی خود شما استفاده کند. به عنوان مثال ممکن است از قسمت شانه یا سایر قسمتهای دهان از جمله پشت فک بالا، یک قسمت استخوانی برداشته شود و به محل فک از بین رفته پیوند داده شود. جالب است بدانید که برخی از استخوانهای فرد به عنوان گزینه‌های طلایی شناخته می‌شوند که به شدت با استخوان ترکیب می‌شوند و روند رشد آنها سریع است. البته این نگرانی هم وجود دارد که برداشتن استخوان از پشت فک بالا ممکن است دردناک باشند و حتی با ناراحتی و ورم همراه شود.

معمولاً پس از جراحی پیوند استخوان فک شما ناراحتی‌های فیزیکی و درد محسوسی را تجربه می‌کنید که متخصصین برای شما داروهای مسکن و ضد درد تجویز می‌کنند و شما به طور همزمان می‌توانید از بسته یخ هم کمک بگیرید.

دوره ریکاوری

از آنجایی که این پیوند استخوان فک یک روش جراحی و حساس است، شما نیاز دارید که مرتب با دندانپزشک خود در ارتباط باشید تا از به خطر افتادن سلامت دهان و دندان خود مطمئن باشید. البته از قبل به شما گفته می‌شود که آزمایش‌های اولیه را انجام دهید و حتی با دندانپزشک برای یاد گیری در مورد نحوه انجام جراحی مشورت کنید. پس از بررسی و تجزیه و تحلیل اولیه، یک طرح درمانی خاص برای شما توصیه می‌شود که بسیار دقیق بوده و هزینه‌های آن هم به شما گفته می‌شود. اما بعد از پایان جراحی، روند ریکاوری و درمان شما باید آغاز شود. این ریکاوری هم شامل کنترل درد و ناراحتی ناشی از جراحی است و هم باید شرایط مناسب و استاندارد را برای سلامت محل جراحی در نظر بگیرید.

پیوند استخوان فک

کنترل درد و ناراحتی پس از جراحی پیوند استخوان فک

این یک واقعیت است که شما پس از هر عمل جراحی، درد زیادی را تجربه خواهید کرد و همین وضعیت برای جراحی پیوند استخوان فک هم صادق است. اما در بیشتر موارد، شما به راحتی می‌توانید این درد را کنترل کنید و از ناراحتی آن فرار کنید. برخی از بیماران ممکن است درد و ناراحتی شدیدی بعد از عمل جراحی را تجربه کند که در این صورت به آنها آسپرین، ایبوپروفن و برخی داروهای خاص تجویز می‌شود.

فرآیند پیوند استخوان فک به طور معمول باعث ورم صورت می‌شود که در عرض چند روز پس از عمل افزایش می‌یابد و بعد از هفت روز به مرور زمان کاهش پیدا می‌کند. به منظور کنترل تورم و ایجاد شرایط مناسب، سعی کنید که چند روز پس از درمان خود به طور مرتب استراحت کنید. مراقبت کامل از خود، متوقف کردن خونریزی و تحریک روند بهبود مواردی هستند که شما حتی می‌توانید در این دوره انجام دهید تا درمان لثه سریع‌تر انجام شود. بسته‌های یخ و کمپرس یخ راهکار دیگری است که شما می‌توانید از آن برای کنترل درد خود کمک بگیرید.

نحوه غذا خوردن پس از جراحی

معمولاً با توجه به پیچیدگی جراحی شما، امکان خوردن و نوشیدن پس از چند روز بعد از جراحی خواهید داشت. برخی از بیماران باید از یک رژیم سرد استفاده کنند و به مرور زمان به سراغ غذاهای نرم و گرم بروند. اگر متخصص به شما توصیه کرده که از رژیم سرد استفاده کنید، می‌توانید به سراغ گزینه‌هایی مانند سوپ له شده سرد یا دیگر مواد غذایی خرد شده سرد که نیاز به جویدن ندارند بروید. به عنوان مثال میوه‌ها و سبزیجات خرد شده، آبمیوه‌ها و نوشیدنی‌های سالم در این مورد به شما کمک می‌کند.

همچنین یک رژیم غذایی نرم اصلاح شده پس از عمل جراحی هم توصیه می‌شود که شامل غلات پخته شده، تخم مرغ آب پز، پوره میوه، سیب زمینی آب پز و پودینگ است. در هر صورت این خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها نباید باعث تحریک محل جراحی و ایجاد درد برای شما شوند.

به خاطر داشته باشید که جراحی پیوند استخوان فک یک فرآیند درمانی دردآور است که ممکن است شما سطح درد متفاوتی را تجربه کنید. در این مورد بهترین مشاور شما کسی جز متخصص کاشت ایمپلنت دندان نیست و توصیه می‌شود که همه مراحل را با اجازه آنها و تحت نظر آنها طی کنید. امیدواریم که اطلاعات ما در مورد این روش جراحی کافی باشد، اما اگر سوالی دارید تماس بگیرید تا متخصص پاسخ دهد.

پروتز و ایمپلنتمقالات عمومی دندان پزشکی

نحوه پیوند استخوان فکهزینه پیوند استخوان برای ایمپلنتهزینه پیوند استخوان فک