اصول مراقبت های بعد از جراحی دهان

مسلماً مراقبت از جراحی دهان بعد از خارج کردن دندان عقل، جراحی لثه، کاشت ایمپلنت دندان یا هر مورد دیگری اصلی ترین و مهمترین هدف شما برای بهبودی سریع آسان است. اگر دندان عقل خود را کشیده اید، ایمپلنت جدیدی را نصب کرده‌اید یا هر تغییراتی در وضعیت دندان‌ها و لثه های خود به وجود آورده اید، تا زمانی که وضعیت دهان و لثه شما به حالت طبیعی برنگردد، می توان ادعا کرد که زندگی عادی شما هم به طور کامل تحت تاثیر قرار می گیرد.

مراقبت از جراحی دهان چندان سخت نیست، اما این که شما در چه قسمتی جراحی داشته باشید و وسعت جراحی شما به چه صورتی باشد، مشخص میشود که نیاز به چه نکاتی دارید و نسبت به چه مواردی باید پرهیز داشته باشید.

استراحت بعد از جراحی دهان و دندان مهم ترین مساله است

قبل از حضور در مطب دکتر برای جراحی لثه یا هر فرآیند دیگری، سعی کنید از قبل، چند روز را برای استراحت بعد از جراحی در نظر بگیرید. اگر به شما در طول جراحی آرام بخش تزریق کنند، احتمالاً خواب آلود خواهید بود. پس تا جایی که می‌توانید رانندگی نکنید و کارهایی که نیاز به تمرکز دارند را انجام ندهید. همچنین از فعالیت های شدید خودداری کنید. هر چیزی که بتواند لخته های خون شما را از بین ببرد و منجر به ایجاد خونریزی شود را انجام ندهید و تا جایی که می‌توانید خم و راست نشوید. به هنگامی که آماده خواب هستید از بالش های اضافی برای بالا نگهداشتن سر خود استفاده کنید تا از خونریزی احتمالی در محل جراحی جلوگیری کنید.

دستورالعمل های مراقبت از جراحی دهان را دنبال کنید

جراح دندانپزشک با توجه به شرایطی که شما در طول جراحی داشته اید ممکن است از شما بخواهد که تا چند ساعت مسواک نزنید و از دهانشویه استفاده نکنید، زیرا ممکن است وضعیت دهان شما نسبت به این مواد حساسیت داشته باشد. حتی این امکان وجود دارد که پزشک از شما بخواهد محل جراحی را تا چند وقت مسواک نزنید، اما بقیه دندان ها را به شکل عادی و طبق برنامه تمیز کنید. معمولا در دستورالعمل پزشکان مواردی مانند شستشوی محل زخم با آب نمک وجود دارد که با یک قاشق چای خوری نمک و یک لیوان آب گرم باید درست کنید. به خاطر داشته باشیم که هر چه شما دستورالعمل های مراقبت از جراحی دهان را به شکل دقیق‌تر رعایت کنید، احتمال عفونت در محل جراحی به حداقل می‌رسد.

مراقبت از جراحی دهان

از کمپرس یخ استفاده کنید

با توجه به اینکه جراحی دهان و جراحی لثه یک فرایند از چه نوعی است، به احتمال زیاد صورت شما متورم و کبود می شود که یک فرایند طبیعی است. برای ۲۴ ساعت اول بعد از جراحی، کمپرس یخ را به مدت ۳۰ دقیقه روی فک خود بگذارید و ۱۵ دقیقه بردارید. این روش اگر در هر دو طرف دهان خود جراحی انجام داده اید، از یک بسته یخ به تناوب استفاده کنید و هر ۱۵ دقیقه آن را جابجا کنید. تورم و درد ناشی از جراحی باید دو یا سه روزه ادامه داشته باشد.

حالا اگر بعد از جراحی متوجه شدید که درد بیشتری دارید، تب دارید و یا متوجه حالت ورم شده اید، به احتمال زیاد محل جراحی شما آلوده شده و برای مراقبت از جراحی دهان خود باید به پزشک یا جراحی خود مراجعه کنید.

مسیر خونریزی را ببندید

ممکن است بعد از عمل جراحی لثه و جراحی دهان، روز اول خونریزی شدید داشته باشید. به آرامی بر روی زخم های محل جراحی از گاز استرلیزه استفاده کنید تا به کند شدن جریان خون کمک کند. اگر خونریزی بیش از ۲۴ ساعت ادامه داشته باشد یا خونریزی زیاد باشد که نیاز به تغییر بیشتر گاز داشته باشد، تماس با دندان پزشک و گرفتن مشاوره از آنها بهترین راهکار است.

برای مراقبت بعد از جراحی دهان از لخته های تشکیل شده محافظت کنید

یکی از مهم ترین کارهایی که شما به هنگام استراحت و بعد از عمل جراحی دهان و جراحی لثه باید انجام دهید این است که لخته های تشکیل شده را به خوبی حفظ کنید. این لخته ها در بهبودی زخم شما در دهان نقش دارند. بنابراین حداقل سه روز بعد از عمل خود از نی استفاده نکنید، نوشابه های الکلی یا نوشابه های گازدار نخورید و حداقل برای سه روز بعد از عمل جراحی سیگار نکشید. این عادت هم ممکن است بعد از جراحی برای شما به وجود آمده باشد که دائما به فکر تف کردن محتویات و خون رقیق شده در دهان هستید. اما برای جلوگیری در از بین بردن لخته خون ترجیحاً این مورد را به حداقل برسانید.

مراقبت از جراحی دهان

خوردن و آشامیدن و رعایت رژیم غذایی

از مهمترین فاکتورهایی که در مراقبت بعد از جراحی دهان نقش مستقیم دارند، مسئله خوردن و آشامیدن بعد از عمل جراحی است. اصولاً در این دوره زمانی شما باید بیشتر به سمت غذاهای خنک و نرم بروید. خوراکی‌هایی مانند ماست، سیب خرد شده و جو دوسر اصلی ترین گزینه های جامد برای شما هستند. اگر میخواهید خوردن برخی از مواد غذایی برای شما دردسر نشود، از خوردن غذاهایی که بیش از حد گرم، بیش از حد سرد، بیش از حد سفت و سخت و همچنین جویدنی یا تند هستند بپرهیزید که احتمالا از خوردن آنها پشیمان خواهید شد.

کنترل درد پس از جراحی

در ابتدا، ممکن است برای مدیریت درد خود به کمک نیاز داشته باشید. در این مرحله معمولا دندان پزشک می تواند برای شما نسخه تجویز کند و استفاده از داروهای مسکن را پیشنهاد دهد. حتی ممکن است استفاده از داروهای ضد درد مانند استامینوفن در این مورد به خوبی عمل کند و شما بتوانید روند طبیعی زندگی خود را ادامه دهید. در هر صورت شما برای مراقبت از جراحی دهان خود برای مدت کوتاهی نیاز به استفاده از ماسک نخواهید داشت و احتمالاً ظرف ۴۸ ساعت پس از جراحی درد شما کاهش می یابد.

علائم خود را با دقت بررسی کنید

مراقبت از جراحی دهان نیاز به حساسیت بالایی دارد. ممکن است بعد از جراحی علائمی مانند عفونت، تب و تورم شدید در شما دیده شود که به طور ویژه در طول چند روز بعد از جراحی احتمال آن زیاد است. حتی ممکن است مشکلاتی در بلعیدن یا نفس کشیدن داشته باشید و یا به صورت بیهوشی از خود واکنش آلرژیک نشان دهید. این واکنش ها در افراد مختلف با یکدیگر متفاوت است و به همین دلیل اگر هر کدام از این موارد را دیدید بلافاصله با دندانپزشک خود تماس بگیرید تا راهکار به شما پیشنهاد دهند.

در صورت نیاز به دندانپزشک خود مراجعه کنید

یک دندانپزشک یا یک جراح به هر اندازه ای که کار خود را با بالاترین کیفیت ممکن انجام داده باشد، باز هم نیاز دارد که در محدوده های زمانی مختلف وضعیت جراحی را کنترل کند و از سلامت آن اطمینان پیدا کند. به همین دلیل طبق دستور دندانپزشک یا جراح خورد برای حضور در مطب با آنها برنامه ریزی کنید و آنها را در جریان مراحل درمان خود قرار دهید. هیچ کس به اندازه جراحی یا دندانپزشک نمی تواند به رفع مشکلات احتمالی شما کمک کند.

هدف ما در این مطلب به اطلاع رسانی در مورد مراقبت از جراحی دهان بود و در جریان آن سعی کردیم که برخی علائم هشدار دهنده را به شما بشناسانیم تا عکس‌العمل بهتری نسبت به آنها انجام دهید. هرچه نسبت به رعایت بهداشت دهان و دندان خود حساسیت بیشتری داشته باشید و طبق دستورالعمل پزشک عمل کنید، احتمال بروز مشکل برای شما به حداقل می‌رسد. اگرچه مطالب ذکر شده کامل هستند، اما اگر ابهامی دارید در بخش نظرات بپرسید یا با ما تماس بگیرید.

پیوند لثهجراحی دندان عقلجراحی لثه و دندانحذف عفونت لثه ایمقالات عمومی دندان پزشکی