دندانپزشکی اطفال, مقالات عمومی دندان پزشکی

تشخیص بیماری لثه در کودکان با چند نشانه ساده

بیماری لثه یا بیماری پریودنتال به عنوان یک بیماری شایع در بزرگسالان شناخته می‌شود، اما این بیماری در بین کودکان و افراد کم سن و سال رواج کمتری داشته و به همین دلیل تشخیص بیماری لثه در کودکان معمولاً برای خانواده‌ها سخت است. اگر چه عوامل ژنتیکی یا برخی شرایط خاص در ایجاد چنین بیماری نقش مستقیم دارند، اما هنوز هم دندان پزشکان و متخصصین معتقدند که عدم رعایت مناسب بهداشت دهان و دندان به عنوان عامل اصلی بیماری لثه شناخته می‌شود و این وضعیت برای کودکان و نوجوانان هم صدق می‌کند.

معمولاً تشخیص بیماری لثه در کودکان به دلیل نهفته بودن آن و همچنین شدت پایین بیماری بسیار سخت‌تر است. گاهی خانواده‌ها مجبور می‌شوند که زمان بیشتری فرزند خود را تحت نظر بگیرند تا از وضعیت بیماری آنها مطلع شوند. اما در این مطلب ما به شما خواهیم گفت که دقیقاً دنبال چه نشانه‌هایی بگردید و چه جوری برای درمان آن اقدام کنید.

اهمیت تشخیص بیماری لثه در کودکان

 افرادی که نکات بهداشتی سلامت دهان و دندان را رعایت نمی‌کنند در گام اول با پدیده‌ای به اسم پلاک دندانی مواجه می‌شوند که سطح دندان‌ها را زرد رنگ کرده و حالت یک لایه زبر پیدا می‌کند. عدم توجه به پلاک باعث سفت‌تر شدن آن و تبدیل آن به یک لایه به اسم تارتار می‌شود که بسیار محکم بوده و امکان برداشتن آن با مسواک بسیار کم است. این لایه تارتار به محلی برای رشد باکتریهای مضر در داخل دهان تبدیل شده که در نهایت به مینای دندان صدمه می‌زنند. تمامی این فعل و انفعالات منجر به ایجاد یک بیماری به اسم بیماری پریودنتال یا بیماری لثه می‌شود که با نشانه‌هایی مانند تحلیل لثه و آبسه خود را نشان می‌دهد.

تشخیص بیماری لثه در کودکان اهمیت بسیار بالایی دارد. در حقیقت بیماری پریودنتال به شکلی است که هرچه سریعتر تشخیص داده شود امکان درمان آن ساده‌تر بوده و هزینه کمتری به خانواده‌ها تحمیل می‌شود. گاهی این بیماری در مرحله‌ای قرار دارد که تنها با استفاده از مسواک‌های جدید یا به کار بردن برخی روش‌های درمانی معمولی امکان کنترل آن وجود دارد. به همین دلیل به خانواده‌ها توصیه می‌شود که حداقل هر شش ماه یک بار فرزند خود را به نزد دندانپزشک ببرند و وضعیت سلامت لثه و دندان او را به طور کامل تحت نظر بگیرند.

 

بیماری لثه در کودکان

بیماری لثه در کودکان

 

عوامل مؤثر در ایجاد بیماری لثه در کودکان

خوشبختانه عوامل ایجاد بیماری لثه در کودکان نسبت به بزرگسالان بسیار محدودتر هستند و به همین دلیل بروز چنین مشکلی در آنها با احتمال کمتری رخ می‌دهد. به جرات می‌توان عدم رعایت بهداشت دهان و دندان را به عنوان اصلی‌ترین عامل این بیماری در نظر گرفت که طبیعتاً در تشخیص بیماری لثه در کودکان هم به ما کمک می‌کند. از جمله عوامل ایجاد بیماری پریودنتال در همه عبارتند از:

  • تغییرات هورمونی: معمولاً در طول بارداری، در دوران قاعدگی، در دوران بلوغ و در دوران یائسگی افراد تغییرات هورمونی مختلف را تجربه می‌کنند یا ممکن است به دلیل شرایط خاص خود از هورمون استفاده کنند. این تغییرات باعث بالا رفتن حساسیت لثه‌ها شده و احتمال بروز التهاب در آنها افزایش می‌یابد.
  • بیماری: برخی بیماریهای خاص مانند سرطان یا ایدز به طور مستقیم با سیستم ایمنی بدن در ارتباط هستند. همچنین دیابت می‌تواند سطح قند خون را تحت تأثیر قرار داده و بر روی سلامت لثه تأثیر منفی بگذارد. این موارد به طور مستقیم در ایجاد بیماری لثه نقش دارند.
  • برخی داروهای خاص: برخی از داروهای %